اخبار آموزشي
 
سايت آموزشي و خبري

روش مطالعه ادبيات چگونه است؟

براي تقويت اين قسمت، درس‌ها و متن‌هاي ادبي را بخوانيد و به معاني لغات و اصطلاحات و كنايه‌هايي كه در آنها به كار رفته است، نيز توجّه كنيد. براي يافتن معاني لغات، حتماً از قسمت واژه‌ها و اعلام در انتهاي كتاب استفاده كنيد و تنها به توضيحات مدرّسان و معلمان يا اطّلاعات شخصي‌تان اكتفا نكنيد. همچنين معاني گوناگون يك واژه را ياد بگيريد.

درس‌هايي را كه جمله هاي آنها سخت تر است، با دقّت بيشتري بخوانيد و سطر به سطر آنها را معني كنيد و از اصطلاحات، كنايه‌ها و … كه در آنها به كار رفته است، غافل نشويد. درس‌ها را به گونه‌اي مورد مطالعه قرار دهيد كه اگر سؤالاتي با عنوان درك مطلب از آن درس‌ها مطرح شد،

توانايي پاسخگويي به آن سؤالات را داشته باشيد (درك مطلب، گونه‌اي سؤال است كه در مورد مفهوم متن و منظور نويسنده از كاربرد جمله‌اي خاص، از شما پرسش مي‌‌كند).

اشعار را بخوانيد و آنها را معني كنيد. در اشعار به آرايه‌هاي ادبي، كنايه‌ها و استعاره‌ها توجّه كنيد. معاني اشعار را بيت به بيت مطالعه كنيد. توجّه داشته باشيد كه درك عميق معاني اشعار، بسيار مهم است؛ چون در آزمون سراسري سال‌هاي اخير، به اشعار و كشف ارتباط ميان آنها توجّه ويژه‌اي شده است. براي حفظ كردن لغات و اصطلاحات، مي‌توانيد از دو روش زير در هنگام مطالعه و يادگيري، استفاده كنيد:

روش اوّل: استفاده از كلمات هم خانواده است؛ مثلاً، براي حفظ معني كلمه «مقيم» ببينيد كه چه كلمه هم خانواده‌اي از آن را مي‌شناسيد (اقامت كننده) و به كمك آنها كلمه مورد نظر را فرا گيريد (مقيم يعني اقامت‌كننده؛ كسي كه در مكاني مسكن گزيده است).

روش دوم: تداعي معاني است. در اين روش، ببينيد كه واژه يا لغت مورد نظر در ذهن شما چه معنايي را تداعي مي‌كند؛ مثلاً كلمه «مهد» شما را به ياد كلمه مهد كودك مي‌اندازد كه به معني محل نگهداري كودك است؛ بنابراين، مهد به معني محل نگهداري و گهواره است. شما در اينجا معاني كلمات ناآشنا را با كلماتي كه براي ذهن شما آشنا هستند، پيوند مي‌زنيد. مثال ديگر، كلمه «محظوظ» است كه شما را به ياد حظ كردن (به معني بهره‌مند شدن) مي‌اندازد؛ پس، محظوظ به معني «بهره‌مند شده» است.

سعي كنيد كه با استفاده از اين روش‌ها و خلاقيّت، علاوه بر اينكه مطالب را بهتر به حافظه مي‌سپاريد، مطالعه درس ادبيّات را نيز براي خودتان شيرين‌تر كنيد؛ مثلاً وقتي معني لغات را حفظ مي‌كنيد، كمي چاشني خنده‌دار به ذهن خود هديه كنيد تا هم از حالت خشك صرف يادگيري لغت بيرون آيد و هم يادگيري آسان‌تر شود. مي‌توانيد از ميان لغات سخت، لغت هفته انتخاب كنيد و در طي هفته كه ادبيات داريد به آن لغت توجه خاص داشته باشيد. مي‌توانيد علاوه بر استفاده از جعبه «لايتنر» از چسباندن لغات بر در و ديوار نيز براي يادگيري بهتر آنها استفاده كنيد. اگر از جعبه «لايتنر» استفاده مي‌كنيد، روي فيش‌هاي اين جعبه مي‌توانيد معاني اصطلاحات و واژه‌ها و عبارات مهم و حتي معاني ضرب‌المثل‌ها يا كنايه‌ها و استعاره‌ها را نيز يادداشت كنيد؛ علاوه بر اين، به لغاتي كه مشابه همديگر هستند نيز توجه كنيد و آنها را روي يك فيش يادداشت كنيد.

روش خواندن ادبيات فارسي براي كنكور

 

 

روش مطالعه عربي كنكور

اگر واقعاً در قواعد ابتدايي و اوليه مشكل داريد، اصلاً اشكالي ندارد كه سري به جزوات و كتاب‌هاي راهنمايي خود بزنيد و آنها را دوباره مطالعه كنيد تا هم بهتر و هم با سهولت بيشتري قواعد دبيرستان را ياد بگيريد؛ پس از انجام اين كار و فراگيري مقدمات، خلاصه‌اي از قواعد را تهيه كنيد و در آن، نكته‌هاي خيلي مهم و استثناها را يادداشت كنيد و پس از آن سعي كنيد كه تست آنموضوع را بزنيد؛ البته بايد توجه كنيد كه در ابتدا ده تا پانزده تست را انتخاب كرده و هر يك از آن تست‌هارا در زمان كمتر از يك دقيقه بزنيد و سپس براي هر تست زده شده، درصد بگيريد و بعد از آن، بامراجعه به پاسخنامه، اشكالات و نقاط ضعف را خود پيدا كرده و سعي كنيد كه با مراجعه به قواعد خلاصه شده يا قواعد مفصل در كتاب، مطالب را در ذهن خود تثبيت نماييد. در اين حالت است كه شما كمكم به قواعد عربي تسلّط پيدا مي‌كنيد. اگر در يادگيري قواعد در اين مرحله هنوز مشكل داشتيد، دوباره به سراغ جزوه و كتاب‌هايتان برويد يا از دوستان و معلمتان كمك بگيريد؛ اما هيچ يك از قواعد را بدون يادگيري يا با يادگيري ناقص رها نكنيد؛ زيرا در عربي، فراگيري بسياري از قواعد، در يادگيري قواعد بعدي مؤثر هستند و نقص در يادگيري هر يك باعث مي‌شود كه شما قواعد بعدي را نيز نتوانيد به خوبي و به صورت كامل ياد بگيريد. بعد از رفع اشكال كامل به سراغ تست‌هاي بعدي برويد و كار خود را همين طور ادامه دهيد.

 

كار ديگري كه براي يادگيري بهتر قواعد مي‌توانيد انجام دهيد، اين است كه قواعدي را كه در مرحله‌ اول ياد گرفته‌ايد، روي متن پياده كنيد؛ يعني متن درس را تجزيه و تركيب كنيد؛ مثلاً اگر در درس استثناء هستيد، «مستثني» و «مستثني‌منه»ها را در متن درس پيدا كنيد و تركيب كنيد. آن قدر اين كار را انجام دهيد تا با قواعد آن درس كاملاً آشنا شويد. بعد از يادگيري قواعد و ترجمه، نوبت به تمرين‌ها مي‌رسد. سعي كنيد كه تمرين‌هاي كتاب را خودتان بدون نگاه كردن به جزوه‌ حل كنيد؛ حتي مي‌توانيد كه كمي آنها را تغيير داده و باز هم حل كنيد؛ به‌طور مثال، در مبحث اعلال، فعل معتل ناقص را تبديل به اجوف كنيد و بار ديگر در ذهنتان به سؤال پاسخ دهيد.

 روش مطالعه عربي براي كنكور

 

روش مطالعه زبان انگليسي و همه چيز در رابطه با آن

اين بحث كه در سؤالات كنكور درس زبان انگليسي، مخصوصاً در بخش متون، لغاتي خارج از كتاب هاي درسي هم استفاده مي‌شود مساله‌اي است كه خيلي از دانش‌آموزان را نگران مي‌كند؛ ولي چندان نگران اين موضوع نباشيد؛ زيرا براي پاسخ به آن سؤال‌ها، نياز بسيار ناچيزي به مطالعه خارج از كتاب داريد؛ به علاوه اينكه اگر شما دامنه لغت خود را گسترش دهيد، با لغت‌هايي كه معني آنها را مي‌دانيد، مي‌توانيد گاهي به راحتي و گاهي به طور احتمالي، معني برخي از لغاتي را كه قبلاً نديده‌ايد، حدس بزنيد.

حتماً از خود مي‌پرسيد كه چگونه يادگيري خود در قسمت لغات انگليسي را بالا برده و آن را تقويت كنيم. سعي كنيد كه همزمان با شروع مطالعه‌ يك درس، كلمات را از همه‌ جاي درس (تمرين‌ها، متن‌ها، زيرنويس‌ها، جدول‌ها و….) استخراج كنيد و معني آنها را با توجه به متن از فرهنگ لغت درآوريد. راه‌هاي متفاوتي وجود دارد كه شما بتوانيد معني يك لغت را مدت زمان بيشتري از حفظ داشته باشيد. علاوه بر تكرار معاني لغات، شما مي‌توانيد آنها را در جدول‌هايي بنويسيد كه هر جدول، شامل گروهي از كلمات باشد كه به نحوي در يك زمينه‌ داراي اشتراك هستند؛ مثلاً: كلمات هم‌شكل را در يك جدول بنويسيد (bind، bond، bund، band، bound، …… يا bird، bread، braid، bride، breed و …). كلمات مترادف را نيز در يك جدول بنويسيد (mediate، intervene، interpose، reconsiliate، interfere و …). كلمات با يك پيشوند را هم در يك جدول بنويسيد (degenerate، decompose، deflate، deviate و …). همچنين كلمات با يك مضمون (theme) مانند جدول مربوط به ميوه‌ها، جانوران، گياهان، زمان‌ها، مكان‌ها و … را نيز در يك جدول بنويسيد.

سعي كنيد كه جدول خود را با سه ستون طراحي كنيد كه يك ستون آن مربوط به كلمه و يك ستون براي معني فارسي آن كلمه باشد و در ستون ديگر نيز يك جمله بنويسيد (بهتر است كه اين جمله را خودتان بسازيد يا براي ساختن آن، از كتاب يا فرهنگ لغت زبان انگليسي استفاده كنيد). براي اينكه دامنه لغت خوبي داشته باشيد و بتوانيد در كنكور به سؤالات درس زبان به خوبي پاسخ دهيد، صرفاً به لغات پاياني درس اكتفا نكنيد. همچنين در نوشتن لغات و معني آنها خيلي وسواس به خرج ندهيد؛ ضمن اينكه كلمات خيلي ساده هم را وارد جدول‌ نكنيد. لازم نيست كه هر جدول شامل تعداد كلمات زيادي باشد. كامل شدن اين جدول‌ها به‌ صورت تدريجي و همراه با مطالعه‌ كتاب صورت مي‌گيرد؛ مثلاً شما در درس يك، جدولي را ايجاد كرده‌ايد كه يك يا دو كلمه در آن قرار گرفته‌اند؛ اما در درس هشت يا نه، چند كلمه ديگر هم به آن اضافه مي‌كنيد. چون نمي‌توانيد همه‌ لغات را در جدول‌ها قرار بدهيد، بايد يك جدول با عنوان «other words» يا «unsubjected words» نيز داشته باشيد تا لغات مذكور را (كه براي آنها وجه اشتراك پيدا نكرده‌ايد) در آن بنويسيد. نگران نباشيد كه لغات زيادي را در اين جدول مي‌نويسيد. تنها به تكرار كلمات اكتفا نكنيد و براي يادگيري عميق كلمات، بين‌ آنها و مطالب موجود در حافظه‌ نيز به نحوي ارتباط برقرار كنيد. سعي كنيد كه كلمات را در قالب تصاوير، جملات، آهنگ‌ها، رفتارهاي روزمره جالب و خنده دار و … در حافظه ثبت كنيد؛ مثلاً اگر مي‌خواهيد كه معني fig (انجير) در ذهنتان ثبت شود، pig را تصور كنيد كه fig مي‌خورد، و يا به فردي فكر كنيد كه chess بازي مي‌كند و در همان حال cheese مي‌خورد!

زبان انگليسي كنكور را چگونه بخوانيم ؟

 

 

روش مطالعه دين و زندگي را چگونه بايد خواند؟

د‌ين و زند‌گي از د‌روسي است كه نيازمند‌ مطالعه‌ پيوسته و مستمر است؛ پس براي شروع، از همين الان، زماني را در برنامه درسي خود قرار دهيد؛ البته همان گونه كه هميشه اشاره مي‌كنيم، ميزان ساعات مطالعه اين درس در برنامه هفتگي و كتاب مورد مطالعه، به ميزان اطلاعات و آمادگي شما در اين درس بستگي دارد. به خاطر داشته باشيد كه در ابتدا محور كار، حتماً بايد‌ كتاب د‌رسي باشد‌. قبل از تسلّط به مفاهيم كتاب، از هر‌گونه بررسي تستي جد‌اً خود‌‌د‌اري كنيد‌. ضمناً هنگام مطالعه‌ متن د‌رس، بايد‌ سعي كنيد كه هر بند‌ يا پاراگراف يا مطالب مرتبط با آن را به‌صورت مجزا يا د‌اخل كروشه، د‌سته‌بند‌ي و خلاصه نويسي كنيد‌. اگر نكته يا لغت مهمي د‌ر اثناي آن كروشه يا پرانتز وجود‌ د‌اشته باشد،‌ با ماژيك‌هاي رنگي يا خط كشيدن زير مطالب، آنها را مشخص كنيد تا در مطالعه بعدي، مجبور نباشيد كه همه كتاب را مجدداً مطالعه نماييد.

مانند دروس ديگر، خلاصه نويسي در اين درس نيز مهم است. برخي از داوطلبان عزيز با عنوان خلاصه‌نويسي اقد‌ام به نوشتن بيشتر مطالب مي‌كنند‌. اين رويه درست نيست. سعي كنيد بعد از تسلّط بر درس، نكاتي را كه واقعاً مهم است خلاصه نويسي كنيد. خلاصه‌نويسي، به شرط عد‌م اتلاف وقت، مخصوصاً براي زمان د‌وره كردن، امري بسيارمفيد‌ است و به ما كمك مي‌كند‌ كه د‌ر زمان مرور و جمع‌بندي، راحت‌تر بتوانيم به اطلاعات مهم د‌ست پيد‌ا كنيم.

روش مطالعه صحيح دين و زندگي كنكور

 

منبع :

https://p30konkor.com/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%87-%d8%a7%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa/

https://p30konkor.com/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%87-%d8%b9%d8%b1%d8%a8%db%8c/

https://p30konkor.com/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%87-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%86%da%af%d9%84%db%8c%d8%b3%db%8c-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1/

https://p30konkor.com/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%87-%d8%af%db%8c%d9%86-%d9%88-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c/


نوشته شده در تاريخ ۱ مرداد ۱۳۹۸ توسط حامد
نظرات (0)
[ ]
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | پشتیبانی: وبلاگدهی آریا
 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی