اخبار آموزشي
 
سايت آموزشي و خبري

زمان اتمام دروس كنكور

بهترين زمان تمام كردن دروس كنكور

به نقل از دانشجوفا تمام كردن دروس كنكور همواره يكي از دغدغه هاي داوطلبان كنكوري است و در رابطه با اين دغدغه داوطلبان قبلا مطلب چگونه استرس تمام كردن دروس را نداشته باشيم؟ در سايت منتشر شده است.در اين ميان نيز داوطلبان با سليقه هاي مختلف وجود دارد كه هر كدام معتقدند بايد دروس كنكوري را در زمان مشخصي تمام كرد ،در اين مطلب ما نيز قصد داريم بررسي در ميان داوطلبان داشته باشيم تا بدانيم به راستي بهترين زمان براي اتمام دروس كنكور كي است؟

 

تا عيد نوروز بايد مطالعه كتاب هاي كنكور را به پايان رساند؟!

پيامك داد: يك كار فوري دارم و مي‌خواهم زنگ بزنم؛ مي‌شود همين حالا زنگ بزنم؟ دانش‌آموز خوب و با اخلاقي بود و مي‌دانستم كه بي‌جهت پيام نمي‌دهد؛ براي همين گفتم: حتماً. منتظر تلفنت هستم.

چند ثانيه‌اي نكشيد كه صداي زنگ تلفن بلند شد؛ حتي سلامش رنگي از اضطراب داشت و نمي‌توانست با آرامش سخن بگويد. خلاصه كلامش اين بود كه مي‌خواست ترم دوم را غير حضوري بخواند؛ چون هنوز دروس پايه را تمام نكرده بود و فكر مي‌كرد كه ساعات مدرسه خيلي وقتش را مي‌گيرد و اگر مدرسه بيايد، نمي‌تواند تا عيد كتاب‌ها را تمام كند و نسبت به بقيه كنكوري‌ها، كه كتابشان را تا پايان اسفند تمام مي‌كنند، عقب خواهد افتاد!
پرسيدم: آيا اهميت كلاس درس را مي‌داند؟ آيا مي‌داند كه خيلي از نكته‌هاي درسي را به كمك ساير دانش‌آموزان و بر اساس سؤال‌هاي آنها متوجه مي‌شود؟ آيا براي رقابت درسي حاكم بر كلاس، ارزشي قايل نيست؟ اصلاً بر پايه چه حكمي مي‌گويد كه حتماً بايد تا اسفند درس‌ها تمام شود و بعد از عيد را صرف دوره و تمرين كند؟

 

البته دانش‌آموز من، تنها داوطلبي نيست كه چنين حكمي را صادر مي‌كند. بسياري از داوطلبان ديگر نيز چنين ذهنيتي دارند؛ زيرا چند سالي است كه تعدادي از مدارس غيرانتفاعي، برنامه‌شان را بر اين گذاشته‌اند كه تا پايان اسفند ماه، كتاب‌هاي سال چهارم را به طور كامل درس دهند، و حتي برخي از مدارس پا را فراتر از اين گذاشته و برنامه‌ريزي‌شان بر اين اساس است كه دانش‌آموزان سال چهارم، دروس پايه و سال چهارم را تا پايان اسفند به صورت كامل بخوانند و به قول معروف پيش و پايه را ببندند و بعد از تعطيلات نوروز، دانش‌آموزان فقط به تست‌زني و مرور دروس بپردازند.

 

نكته اينجاست كه تمام شدن كتاب‌ها تا اسفند ماه، يك اصل و افتخاري براي تعدادي از مدارس شده است و به همين دليل، كيفيت فداي كميّت مي‌شود؛ يعني كتابي كه براي يك سال تحصيلي تاليف شده است، سريع‌تر درس داده مي‌شود تا در موعد مورد نظر به پايان برسد؛ البته تعدادي از اين مدارس، سال تحصيلي خود را از تابستان آغاز مي‌كنند؛ اما همان مدارس نيز خوب مي‌دانند كه كيفيت تابستان، مثل سال تحصيلي اصلي نيست و بسياري از دانش‌آموزان با همان دقت و تامل سال تحصيلي در تابستان مطالعه نمي‌كنند؛ از سوي ديگر، حتي بسياري از داوطلبان تك رقمي آزمون‌هاي سراسري، معتقدند كه بهتر است بخشي از درس را براي بعد از تعطيلات نوروزي گذاشت تا بتوان با علاقه و اشتياق بيشتري سر كلاس درس حاضر شد و به مطالعه پرداخت و از تكراري بودن مطالب خسته نشد.

اگر قصد برنامه ريزي مطالعه اي در نوروز را داريد ، مطلب روش مطالعه و برنامه ريزي عيد نوروز كنكور را حتما بخوانيد

 

نظر رتبه هاي برتر كنكور در مورد تمام كردن دروس كنكور

بهترين زمان تمام كردن دروس كنكور

براي مثال، يكي از دارندگان رتبه‌هاي برتر آزمون‌هاي سراسري گذشته در اين باره مي‌گويد: «من تا عيد كتاب‌هايم را تمام نكردم. با افراد مختلف در اين باره مشورت كردم و اكثر افراد گفتند تمام نكنيد.»

يكي ديگر از دارندگان رتبه‌هاي برتر آزمون‌هاي سراسري گذشته نيز مي‌گويد: «قسمتي از درس‌ها را براي بعد از عيد گذاشتم؛ چون مي‌دانستم كه اگر درس‌ها را تمام كنم، ممكن است كه آنها را فراموش كنم يا حتي در خواندن دوباره آنها سست شوم؛ به همين خاطر، مطالعه بعضي از مباحث را براي بعد از عيد گذاشتم تا انگيزه خواندن و مرور داشته باشم. سه ماه آخر بسيار مهم است و سستي در اين سه ماه، خيلي آسيب مي‌زند.»

دارندة رتبة ممتاز ديگري در آزمون سراسري نيز معتقد است كه مهم‌تر از زود تمام كردن، خوب خواندن است، و در اين باره مي‌گويد: «من قبل از عيد درس‌هايم را تمام نكردم؛ چون اگر تمام مي‌كردم، بعد از عيد حوصله و انگيزه‌اي براي درس خواندن وجود نداشت.»

آنچه اين رتبة ممتاز آزمون سراسري مي‌گويد يك واقعيت است. به ياد دارم كه چند سال پيش، يكي از دانش‌آموزانم طبق يك برنامه‌ريزي دقيق و فشرده مطالعه مي‌كرد و تا عيد چند دور كتاب‌ها را خوانده بود؛ اما بعد از تعطيلات نوروز با يك زمان آزاد روبرو شد كه نمي‌دانست زمان مورد نظر را صرف چه انجام كاري كند. او حوصله مطالعه درس‌هاي تكراري و تست‌هايي را كه چند بار زده بود، نداشت و در نتيجه، بيشتر وقت خود را در سالن‌هاي ورزشي، فوتسال بازي مي‌كرد. در نهايت، اين دانش‌آموز درس خوان و كوشا، رتبه قابل توجهي كسب نكرد؛ چون مهم‌ترين زمان مطالعاتي خود را صرف انجام كارهاي ديگر كرده بود و در سرجلسه آزمون سراسري، دقت و سرعتش در پاسخگويي به تست‌ها بسيار كاهش يافته بود و نكته‌هاي ظريف برخي از مباحث درسي را نيز فراموش كرده بود.

 

بالاخره زمان مناسب براي تمام كردن دروس كنكور كي است؟

وقتي دانش‌آموزي تصميم بگيرد كه درس‌هايش را تا عيد تمام كند، انجام اين كار در نحوه درس خواندنش تاثير مي‌گذارد. او تصميم دارد كه تا عيد حتماً يك دور كتاب‌هايش را بخواند و ناخودآگاه به اين نكته توجه نخواهد كرد كه آيا همه مباحث را آموخته يا نه، و آيا روي نكته‌هايي كه سخت‌تر است يا نياز به دقت و تامل بيشتري دارد، وقت كافي گذاشته است. براي او مهم اين است كه كتاب را تمام كند، و وقتي كه يك بار كتاب را خواند، خيالش راحت مي‌شود؛ چون فكر مي‌كند كه آن كتاب را مطالعه كرده و بسته است؛ اما دانش‌آموزي كه به كميت مطالعه كار ندارد و امكان دارد كه يك مبحث را 15 بار بخواند (هر چند كه هنوز كتاب درسي‌اش را به طور كامل يك بار نخوانده است) از يك سو آرامش خاطر دارد؛ چون آنچه را كه خوانده است، دقيق مطالعه كرده است، و از سوي ديگر، در توهم بسته شدن كتاب درسي نيست و مي‌داند كه هنوز مطالبي مانده است كه بايد آنها را با دقت مطالعه كند.

البته نبايد در مطالعه كردن وسواس به خرج داد و بايد با مديريت زمان و برنامه‌ريزي پيش رفت؛ اما به تجربه مي‌بينيم كه سؤالات كنكور، تفهيمي است و براي پاسخگويي به آنها نياز است كه درس‌ها را به طور عميق و دقيق مطالعه كرد؛ پس نبايد روي چند دور خواندن درس‌ها يا اينكه تا كي كتاب‌هاي درسي را بايد به پايان رساند، تاكيد داشت. مهم اين است كه چگونه درس مي‌خوانيم. آيا همزمان با مطالعه درس‌ها وقتي را به تست زدن و ياد گرفتن نكته‌هاي تستي اختصاص مي‌دهيم؟ آيا به داشتن سرعت در تست زني فكر مي‌كنيم؟ آيا زماني را به مرور مطالب فراگرفته شده و دوره درس‌ها اختصاص مي‌دهيم يا صرفاً مي‌خواهيم كه هر جور شده است، يك دور كتاب‌ها را تمام كنيم و بعد از عيد آنها را دوره كنيم؟! در واقع، برنامه‌ريزي، زود تمام كردن درس‌ها نيست؛ بلكه به موقع و صحيح انجام دادن كار است.

بيشتر داوطلبان برتر كشوري نيز مي‌گويند نمي‌توانند به درستي تعيين كنند كه هر كتاب را چند دور خوانده‌اند؛ زيرا بعضي از مباحث را چند بار دوره كرده‌ و بعضي از مباحث ديگر را نيز چندان نخوانده‌اند؛ يعني براي تعداد دوره كردن ارزش قايل نبوده‌اند و مهم‌ترين نكته برايشان نهادينه شدن مباحث در ذهنشان بوده است؛ چيزي كه به آرامش و منطق در مطالعه كردن نياز دارد.

خوب است بدانيد كه، بر خلاف تصور بسياري از داوطلبان، در بين رتبه‌هاي برتر كنكور، كسي شيوه‌اي عجيب و غريب نداشته است. اكثر اين افراد اصلاً كارهاي عجيب و بدون برنامه‌ريزي ندارند و يك روند منطقي و مستمر در مطالعه داشته‌اند؛ اما در بين كساني كه رتبه پايين‌تري به دست مي‌آورند، بي‌برنامگي و بلاتكليفي بسياري ديده مي‌شود. آنها به خود، اولياي مدرسه و كتاب‌هاي درسي‌شان اعتماد ندارند و مدام به فكر يافتن شيوه‌اي خاص هستند تا پيشرفتي ناگهاني و غيرمترقبه داشته باشند، و همين امر نيز باعث مي‌شود كه عملكردي پايين‌تر از توانايي‌هاي خود داشته باشند.

منبع : چه زماني بايد دروس كنكور را تمام كنيم؟

 


نوشته شده در تاريخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ توسط حامد
نظرات (0)
[ ]
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | پشتیبانی: وبلاگدهی آریا
 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی