اخبار آموزشي
 
سايت آموزشي و خبري

نقشه راه موفقيت در كنكور 99

797611 300x200 - نقشه راه موفقيت در كنكور 99

راز موفقيت در كنكور 99

دانشجوفا: هر ساله دانش‌آموزان زيادي در كنكور شركت مي‌كنند. يكي از مشكلاتي كه دانش‌آموزان كنكوري با آن مواجه مي‌شوند اين است كه نمي‌دانند همزمان با مدرسه و درس‌هاي روزانه، چگونه براي كنكور 99 نيز مطالعه كرده و آماده شوند. اين مساله، زماني مهم‌تر مي‌شود كه بدانيم بر خلاف دانش‌آموزان، ساير داوطلبان پشت كنكوري، از وقت و زمان بيشتري براي برنامه‌ريزي و مطالعه دروس خود برخوردارند.

مساله مطالعه براي كنكور 99، همزمان با مدرسه، آن قدر مهم است كه بعضي از دانش‌آموزان كه عملكرد ضعيف‌تري دارند، چنان اين مساله را براي خود بزرگ و بغرنج مي‌كنند كه روحيه خود را از دست داده و ديگر نمي‌توانند آن گونه كه بايد براي كنكور مطالعه كنند. با توجه به آنچه گفته شد، در اين مقاله تصميم گرفتيم تا درباره روند موفقيت در كنكور 99 اطلاعاتي مفيدي را كسب كنيد

 

مهم ترين عوامل موفقيت در كنكور 99

1- برنامه‌ريزي صحيح

يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين عوامل پيشرفت يا شكست در كنكور، برنامه‌ريزي است. ما بارها و بارها درباره اهميت برنامه‌ريزي براي داوطلبان (حتي در كارهاي روزمره) صحبت كرده‌ايم. اهميت برنامه‌ريزي براي دانش‌آموزان نيز همچون ساير داوطلبان بر كسي پوشيده نيست. شما دانش‌آموز عزيز كنكوري بايد تلاش كنيد تا يك برنامه صحيح و اصولي براي خود تنظيم نموده و طبق همان برنامه پيش برويد. به خاطر داشته باشيد كه اگر واقعاً به برنامه خود عمل كنيد، حتماً نتيجه بسيار خوبي خواهيد گرفت.

براي داشتن يك برنامه خوب كنكوري، چون شما عزيزان به مدرسه مي‌رويد و بخشي از وقت خود را در آنجا مي‌گذرانيد، بايد به مدت زمان برنامه درسي خود كه صرف مطالعه و آماده كردن تكاليف و درس‌هايتان مي‌شود و زمان رفت و آمد به مدرسه يا كلاس‌هاي تقويتي و… توجه كنيد. شما بايد يك برنامه‌ريزي هفتگي داشته باشيد و در اين برنامه به ساعات مدرسه و نيز اوقاتي كه بايد هر روز براي تكاليف خود اختصاص دهيد، توجه كنيد؛ مثلاً اگر دانش‌آموز رشته رياضي هستيد و روزهاي سه شنبه فيزيك داريد، مدت دو ساعت را براي انجام تكاليف و مطالعه درس‌هاي داده شده اختصاص دهيد. به خاطر داشته باشيد كه مطالعه و آمادگي در دروس امسال، اهميت زيادي براي كنكور شما نيز دارد؛ زيرا شما با مطالعه خوب و آمادگي كامل در اين دروس، مي‌توانيد به تست‌هاي كنكور هم پاسخ خوبي دهيد.

نكته ديگري كه شما عزيزان در برنامه‌ريزي بايد در نظر بگيريد اين است كه حتماً به توان و انرژي خود نيز توجه كنيد. يك برنامه‌ريزي خوب آن است كه مبتني بر واقعيات باشد؛ مثلاً چون دانش‌آموز هستيد و فكر مي‌كنيد كه بايد ساعات بيشتري مطالعه كنيد، از وقت استراحت و خواب خود نزنيد. انجام اين كار، علاوه بر اينكه باعث خستگي شما مي‌شود، موجب مي‌شود كه كم كم از برنامه‌تان عقب مانده و دچار ناراحتي و استرس شويد.

 

مشاهده برنامه ريزي رايگان كنكور 99

 

2- تلاش و پشتكار و انگيزه قوي شخصي

هر ساله در كنكور، دانش‌آموزان بسياري موفق به كسب رتبه‌هاي عالي مي‌شوند؛ پس رسيدن به اين رتبه‌ها براي شما هم حتماً غير ممكن نيست و شما هم مي‌توانيد نتيجه و رتبه خوبي در آزمون سراسري به دست بياوريد؛ اما لازمه كسب اين نتيجه خوب، آن است كه انگيزه و پشتكار و تلاش زيادي داشته باشيد. حتماً هر روز و قبل از مدرسه رفتن يا مطالعه، به خود بگوييد كه موفق خواهيد شد. مطمين باشيد كه پيروز مي‌شويد و بزودي موفقيت خود را جشن خواهيد گرفت؛ سپس در طول روز و بدون فكر كردن به مسايل منفي، فقط با پشتكار و تلاش و انگيزه قوي درس بخوانيد. يادتان باشد كه اگر انگيزه و پشتكار داشته باشيد، به اندازه داوطلبان پشت كنكور و حتي بيش از آنها مي‌توانيد درس خوانده و موفق شويد.    پيشنهاد مي كنيم از مطالب انگيزشي كنكور كه در سايت منتشر مي شوند اسفاده كنيد

 

3- آشنايي با روش هاي صحيح مطالعه

 يادگيري به دنبال يك فرايند علمي در فرد حاصل مي شود. بنابراين براي يادگيريِ بهتر بايد با اصول و فنون صحيح يادگيري آشنا شويد. البته ممكن است در گذشته شما با يك روش خاص درس ها را آموخته باشيد اما در هر صورت آگاهي از روشهاي صحيح مطالعه براي شما سودمند خواهد بود.

مشاهده روش هاي مطالعه دروس كنكور 

4- نظم در امور

يكي از مشكلاتي كه برخي از دانش‌آموزان كنكوري با آن مواجه هستند، اين است كه به دليل رفتن به مدرسه، انجام تكاليف روزانه و … نمي‌توانند خوب درس بخوانند؛ به عبارت ديگر، كنترل اوضاع برنامه درسي و وقت خود را از دست مي‌دهند. شما عزيزان براحتي مي‌توانيد بر اين مشكل غلبه كنيد، و چاره اين كار هم همان برقراري نظم در كارهايتان است. سعي كنيد كه خود را به داشتن برنامه و نظم خاص در انجام تكاليف روزمره، مثل رفتن به مدرسه، مطالعه دروس، خواب و استراحت مقيد كنيد؛ به اين ترتيب با برقراري نظم، جلوي هدر رفتن بخش زيادي از وقت شما گرفته خواهد شد.

5- حمايت و پشتيباني خانواده

خانواده، نقش بسيار مهمي در حمايت و پشتيباني از كنكوري‌ها دارد. اعضاي خانواده، بخصوص والدين، مي‌توانند با راهنمايي‌هاي درست و اصولي خود، نقش مهمي در هدايت تحصيلي و آمادگي داوطلب داشته باشند. براي اينكه اين موضوع تحقق يابد، يك سوي جريان رابطه، شما دانش‌آموزان عزيز هستيد. سعي كنيد هر وقت كه با مشكلي مواجه مي‌شويد، نياز به آرامش يا هم فكري داريد يا احساس مي‌كنيد كه مساله‌اي در امور درسي (بخصوص كنكور) ذهن شما را به هم ريخته است، آن را با خانواده خود در ميان بگذاريد. اگر حتي پدر و مادر شما نتوانند بنا به دلايل مختلفي، مثل كم سواد يا بي‌سواد بودن يا داشتن مشغله زياد، شما را دريابند، با خواهر و يا برادر خود، مشكلتان را در ميان بگذاريد. گاهي حتي اگر آنها هم نتوانند كاري براي شما انجام دهند، همان صحبت كردن از مشكل هم باعث مي‌شود تا شما احساس راحتي و آرامش كنيد.

6-   با خودتان رقابت كنيد

چون شما عزيزان هر روز با همكلاسي‌ها و هم دبيرستاني‌هاي خود در ارتباط هستيد، ممكن است كه بحث از كنكور، بيشتر از حد معمول در صحبت‌هاي روزمره شما وارد شود. اين بحث‌ها هم مي‌تواند مثبت و هم مي‌تواند منفي باشد. جنبه مثبت آن بحث‌ها اين است كه مي‌توانيد در مدرسه يا حتي وقتي كه در خانه هستيد، به شكل تلفني يا حضوري، با هم كلاسي‌هاي خود به مطالعه و رفع اشكال بپردازيد. جنبه منفي آن بحث‌ها هم اين است كه ممكن است در اين ارتباط‌ها افكار منفي يا گزارش‌هاي غلط و استرس برانگيزي از كنكور، ميزان مطالعه بقيه داوطلبان، اطلاعات آنها، رتبه سال هاي قبل و … رد و بدل شود و تاثير منفي بر ذهن شما عزيزان گذارد.

1397040813132227714594604 300x209 - نقشه راه موفقيت در كنكور 99

نكته‌اي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه سعي كنيد به سخنان منفي يا استرس برانگيز همكلاسي‌هاي خودتان توجه نكنيد. به اين موضوع اهميت ندهيد كه چه كسي، چقدر مطالعه داشته است و شما در مقايسه با آن فرد چگونه هستيد. بايد بدانيد كه اولاً سطح هر داوطلب در دروس مختلف با يكديگر فرق مي‌كند؛ مثلاً ممكن است نياز باشد تا شما درس زيست‌شناسي را زياد مطالعه كنيد، اما همكلاسي‌تان اين درس را بسيار كمتر از شما بخواند؛ از طرف ديگر، ممكن است كه شما در دروس عمومي قوي باشيد و بتوانيد با يك مطالعه سطحي، درصد خوبي را در اين دروس به دست آوريد.

در مجموع، برنامه‌ريزي داوطلبان هم با يكديگر تفاوت دارد؛ مثلاً طبق برنامه‌ريزي، ممكن است كه شما در فصل دوم شيمي دو بوده و همكلاسي شما در فصل چهارم اين درس باشد؛ اما اين موضوع به آن معني نيست كه شما نتوانيد اين درس را تا زمان برگزاري كنكور به پايان برسانيد؛ پس براي اينكه روزهاي مدرسه و كنكور را بخوبي سپري كنيد، اصلاً اهميت ندهيد كه ديگران چقدر مطالعه كرده يا در چه سطحي هستند؛ بلكه با خودتان رقابت كنيد و خودتان را نسبت به هفته، ماه قبل يا دانسته‌هاي قبلي‌تان، بسنجيد و ارزيابي كنيد.

7- اعتماد به نفس داشته باشيد

بسياري از دانش‌آموزان، از آنجايي كه برعكس ساير داوطلبان پشت كنكوري، كنكور را براي اولين بار تجربه مي‌كنند، نگران هستند و با كوچكترين موضوعي (مثلاً اشتباه زدن چند تست پياپي يا ندانستن چند مطلب در يك درس) بلافاصله نااميد شده و احساس مي‌كنند كه در آزمون اصلي هم موفقيتي كسب نخواهند كرد.

در چنين شرايطي، مانند همه مدتي كه مي‌خواهيد كنكور بدهيد، داشتن اعتماد به نفس، يكي از مهم‌ترين و كليدي ترين مسايل است. همه داوطلبان، حتماً بايد به خاطر داشته باشند كه نتيجه نهايي هر داوطلب، فقط و فقط بعد از كنكور مشخص مي‌شود و نه قبل از آن و بر اساس حدس و گمان؛ پس با داشتن يك اعتماد به نفس قوي و بالا، به هدف خود فكر كنيد و اجازه ندهيد تا مشكلات كوچك يا سخنان نااميد و دلسرد كننده ديگران، بر روند آمادگي شما در كنكور تاثير منفي گذارد و باعث شكست شما گردد.

 

8- كتاب درسي، مهم‌ترين مرجع كنكور 99

يكي از نگراني‌هايي كه بيشتر داوطلبان دانش‌آموز دارند، اين است كه در وقت كمتري كه آنان نسبت به ساير داوطلبان پشت كنكوري دارند، نمي‌توانند كتاب‌هاي كمك درسي يا كتاب‌هاي تست زيادي را مطالعه كنند و به اين صورت احساس مي‌كنند كه از سايرين عقب خواهند ماند. بايد اشاره كنيم كه كتاب درسي، مهم‌ترين و اصلي‌ترين مرجع همه سؤالات كنكور است، و اگر شما عزيزان، اين كتاب‌ها را بخوبي مطالعه كنيد، براحتي مي‌توانيد به سؤالات آزمون سراسري پاسخ داده و رتبه خوبي را كسب كنيد؛ پس نگران وقت كم براي مطالعه و مطالعه نكردن كتاب‌هاي كمك آموزشي نباشيد و تمركز خود را فقط روي كتاب‌هاي درسي خود بگذاريد. ضمناً براي تست‌زني هم به سراغ تست‌هاي آزمون سراسري برويد.

اشكالي كه اكثر داوطلبان دارند كه همزمان چندين منبع را در كنار خود دارند و اين پراكندگي منابع نتيجه اي جز وقت تلفي و ترس نرسيدن به تمامي مطالب اين كتاب ها نتيجه اي منفي براي داوطلبان دارد از همين رو پيشنهاد مي كنيم كه مطلب بهترين منابع كنكور 99 را مشاهده كنيد تا با توجه به شرايط خودتان منابع مشخصي تا پايان كنكور 99 انتخاب كنيد.

 

9- استفاده بهينه از كلاس درس

يكي از كارهاي بسيار مهمي كه شما دانش‌آموز داوطلب كنكور 99 بايد انجام دهيد اين است كه در سر كلاس درس، همه حواس خود را روي درسي كه معلم مي‌دهد، متمركز كنيد. اين موضوع، اهميت زيادي دارد؛ زيرا، چه بخواهيد و چه نخواهيد، بخشي از وقت شما در كلاس درس مي گذرد. در واقع شما مجبور هستيد كه در كلاس حضور داشته باشيد؛ پس خوب به صحبت‌هاي معلم خود گوش دهيد تا همه چيز را به خاطر بسپاريد. شايد مطالبي كه معلم شما مي‌گويد باعث شود تا شما وقت كمتري را به مطالعه مجدد آن درس اختصاص دهيد و از طرف ديگر به تست‌هاي آن بحث در كنكور بخوبي پاسخ دهيد.

نكته ديگري كه شما دانش‌آموزان عزيز بايد به آن توجه داشته باشيد، اين است كه بايد علاوه بر تمركز دقيق و كامل در كلاس درس، در حل مسايل و بحث‌ها فعال نيز باشيد و با معلم خود همراهي كنيد. انجام اين كار باعث مي‌شود تا بحث‌هايي كه شما در آن شركت مي‌كنيد، بيشتر در ذهنتان بماند و بخوبي در جلسه آزمون سراسري به خاطرتان آيد.

اگر مي خواهيد در كلاس هاي كنكوري نيز ثبت نام كنيد حتما  مطلب كلاس كنكور برويم يا نه؟ را بخوانيد

10- مديريت خوب دروس دوازدهم

شما مجبوريد كه بخشي از زمان خود را به مطالعه دروس دوازدهم اختصاص دهيد. يكي از مهم‌ترين كارهايي كه بايد انجام دهيد اين است كه با توجه به وقت و زمان و نيز ميزان دانسته‌ها و اطلاعاتتان و نيز نقاط ضعف و قوتتان در هر درس، زمان مشخصي را به دروس دوزادهم و سال‌هاي قبل اختصاص دهيد. به ياد داشته باشيد كه فقط و فقط اين شما هستيد كه با توجه به شرايط درسي خود تصميم بگيريد كه چه زماني، صرف چه درسي شود.

در هنگام مطالعه دروس دوزادهم، دقت كنيد كه هيچ مساله مهمي را از قلم نيندازيد و به گونه‌اي درس بخوانيد كه بار ديگر مجبور نباشيد همه مطالب را دوباره به طور كامل بخوانيد؛ بلكه مطالعه‌‌تان به گونه‌اي بايد باشد كه شما در مرحله بعد، فقط مطالب مهم را مرور نماييد. براي انجام اين كار، زير موارد مهم را خط بكشيد، مطالب را خلاصه‌نويسي كنيد و حتي به جدول‌ها و اشكال هم خوب دقت كنيد.

11- تفريح ممنوع نيست ولي به اندازه !

سال كنكور 99 براي همه داوطلبان آزمون سراسري، از جمله دانش‌آموزان عزيز، سال مهمي است. اصلي‌ترين و مهم‌ترين كاري كه بايد در اين سال صورت گيرد، تدوين يك برنامه‌ريزي خوب براي موفقيت در كنكور است. شما دانش‌آموزان، چون مجبور هستيد كه بخشي از وقت خود را نيز به مدرسه و انجام تكاليف اختصاص دهيد، سعي كنيد كه از انجام تفريحات متعدد و صرف وقت براي پرداختن به كارهاي غير ضرور جلوگيري كنيد. توجه داشته باشيد كه شما وقت زيادي براي تفريح داريد و امسال را كه سال كنكور شماست، فقط بايد صرف مطالعه و آمادگي براي شركت در اين آزمون كنيد.

با اين همه، حتماً وقتي را در برنامه درسي نيز براي استراحت خود در نظر بگيريد و توجه داشته باشيد كه مغز شما به دليل كار فكري گسترده، نياز به استراحت و آرامش دارد؛ در غير اين صورت، نمي‌تواند مطالب خوانده شده را مرتب در خاطر نگه دارد؛ پس مثل برخي از داوطلبان، افراطي عمل نكنيد كه فقط به مطالعه فكر مي‌كنند و از خواب و استراحت خود مي‌زنند؛ بلكه تعادل داشته باشيد و همه نكات را با هم رعايت كنيد؛ در ضمن، شما عزيزان مي‌توانيد وقت كمي را هم به ورزش اختصاص دهيد. ورزش مي‌تواند توان ذهني شما را براي يادگيري بالا برده و انرژي و نيروي جسمي شما را دو چندان نمايد.

مي توانيد براي جزئيات بيشتر در اين رابطه ، مطلب تفريحات در سال كنكور آري يا نه؟!  را بخوانيد

 

12- انتخاب آزمون آزمايشي مناسب

در يكي از آزمون هاي آزمايشي معتبر شركت كنيد تا نقاط ضعف و قوت خود را بيابيد. سعي كنيد بر اساس برنامه هاي ميان مدت و بلند مدت برگزار كننده ي آزمون پيش برويد. اين اقدام به شما در داشتن برنامه هاي بلند مدت و ميان مدت كمك زيادي مي كند و خيالتان را از اين بابت راحت مي كند. توجه داشته باشيد كه نتايج اين آزمونها نبايد شما را مغرور و يا مايوس كند. تجربه نشان داده كه تغيير در روند نتايج آزمونهاي آزمايشي بارها و بارها اتفاق افتاده است، اين بستگي به شرايط شما دارد.

اگر در انتخاب موسسه مناسب جهت آزمون آزمايشي مردد هستيد مطلب بهترين آزمون آزمايشي كنكور 98 ومقايسه آزمون هاي آزمايشي كنكور 99 را ببينيد.

 

منابع:پيك سنجش ،دانشجوفا،آزمون اميد


نوشته شده در تاريخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ توسط حامد
نظرات (0)
[ ]
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | پشتیبانی: وبلاگدهی آریا
 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی