اخبار آموزشي
 
سايت آموزشي و خبري

روش مطالعه و برنامه ريزي عيد نوروز كنكور 98

1  hamgardi 635688541235274634 - روش مطالعه و برنامه ريزي عيد نوروز كنكور 98

دانشجوفا: در اين مطلب مي خواهيم براي شما داوطلبان عزيز در مقاله اي پر و پيمون تحت عنوان « همه چيز درباره مطالعه كنكور در عيد نوروز » در مورد عيد نوروز و چگونگي مطالعه در آن براي كنكور 98 صحبت كنيم .دوران عيد كه به طور معمول از 23 اسفند شروع و تا 14 فروردين ادامه خواهد داشت ، در صورتي كه درست از آن استفاده شود ، شامل (حداقل) 12 روز مطالعاتي خواهد بود. در حالي كه دانش آموزان در اين 12 روز مطالعاتي (كه 7 روز نيز مربوط به استراحت خواهد بود) مي توانند 10 ساعت مطالعه كنند كه حدود 120 ساعت مي شود.

دانش‌آموزاني كه تا به حال، به هر دليل از برنامه‌هاي خود عقب افتاده‌اند، تنها دوراني كه مي‌توانند آن را جبران كنند، «دوران تعطيلات نوروز» است. كساني هم كه تا به حال طبق برنامه و با فعاليت منظم، مسير را ادامه داده‌اند، در اين دوران، فرصت مناسبي دارند كه فاصله‌شان را از ديگران بيش‌تر كنند؛ به همين دليل، اين دوران مهم را «دوران طلايي» مي‌گويند. دوران طلايي دوراني است كه يك بار براي‌تان پيش مي‌آيد.

ممكن است شما معتقد باشيد كه با مطالعاتي كه در طول سال تحصيلي داشته ايد ، بهتر است استراحت كنيد ، اما بدانيد كه بسياري از رقباي شما در اين دوران مطالعه خواهند كرد و به طور قطع اگر شما اين كار را نكنيد از آنها فاصله خواهيد گرفت.

 

 

اراده داشته باشيد

تجربه نشان داده است ، ايام عيد دانش آموزان و داوطلبان كنكور كه تصميم مي گيرند مطالعه كنند ، به كمتر از 50 درصد پيش بيني خود دست پيدا مي كنند ؛ البته اين موضوع بستگي به محيط منزل دارد ، اما به شما اكيدا توصيه مي كنم كه اين فرصت خوب مطالعاتي را از دست ندهيد و محكم و بااراده از بيشترين توان خود استفاده كنيد.

 

 

بهترين مكان مطالعه در دوران عيد نوروز 98

فضاي خانه ها در دوران عيد معمولا به دليل ديد و بازديد ، شلوغ و نامناسب براي مطالعه است. توصيه مي كنيم در دوران عيد ، مكان ساكتي (مانند منزل يكي از اقوام كه در آن رفت و آمد كمتري صورت مي گيرد) را انتخاب كنيد.

اگر امكان چنين كاري براي شما وجود ندارد ، بكوشيد خود را عادت دهيد تا براساس ساعت مطالعاتي كه از پيش تعيين مي كنيد ، عمل نماييد.

به اين ترتيب كه در اتاق خود بمانيد و توجهي به رفت و آمدها نداشته باشيد. البته مي توانيد براي رعايت احترام 5 دقيقه كنار ميهمانان بنشينيد و سپس بگوييد: «عذر مي خواهم كه نمي توانم در كنار شما باشم. چون بايد خود را براي كنكور آماده كنم.» و سپس به اتاق خود برويد.

 

 

چگونه براي عيد نوروز 98 برنامه ريزي كنيم؟

همان طور كه گفته شد ، دوران عيد 98 بهترين فرصت مطالعاتي و بهترين زمان براي جبران نقاط ضعف است.

پيش از عيد (اواخر اسفند) فهرستي از نقاط ضعف خود (از دروس پيش دانشگاهي و پايه) تهيه كنيد سپس فرصت هاي موجود را ارزيابي كنيد. يعني دقيقا چند زنگ مطالعاتي مي توانيد درس بخوانيد.

سپس اگر بيش از فرصتهاي موجود در دوران عيد نياز به مطالعه داشتيد اولويت را به دروس اختصاصي بدهيد. (البته اين حكم كلي نيست و با توجه به خصوصيات داوطلبان ، متفاوت است) بهترين محتواي مطالعه در دوران عيد مطالعه دروس اختصاصي است (در صورتي كه در دروس عمومي ضعف خاصي نداريد) چراكه يادگيري اين دروس نياز به فرصت كافي و آرامش دارد و عيد بهترين فرصت براي اين كار است.

145189 - روش مطالعه و برنامه ريزي عيد نوروز كنكور 98

حالا نگاهي بندازيم ببينيم نظر رتبه هاي برتر كنكور در مورد استفاده از نوروز براي كنكور 98 چيه؟

نظرات رتبه هاي برتر كنكور در مورد عيد نوروز

عليرضا احمدخاني رتبه 10 كنكور 94

اصل اول : من طبق برنامه آزمون برنامه ريزي كردم و در دوران نوروز مرور و مسلط شدن بر مباحث گذشته را به پيش روي و اتمام پيش دانشگاهي دو ترجيح دادم.

اصل دوم : من در طي سال تحصيلي يك برنامه هفتگي براي افزايش مهارت در درك مطلب هاي عربي ، كلوز تست زبان ، آرايه هاي ادبي ، املاء و … داشتم

و در دوران نوروز نيز اين روال را حفظ كردم.

اصل سوم : ساعات تست زني را افزايش دادم و تست هايي كه در آزمون هاي آزمايشي غلط زده بودم يا در كتاب هاي كمك آموزشي غلط زده بودم و يا حتي در امتحانات داخلي مدرسه غلط زده بودم را در دوران نوروز دوباره كار كردم.

 

 

مهران نعمتي،رتبه 4 تجربي كنكور 94

برنامه‌ريزي درستي نداشتم و از اول برنامه‌ريزي كردم. در اين برنامه‌ريزي مشخص كردم در هر مبحث روي كدام‌ها مسلط‌تر هستم و در كدام دروس نياز به مرور دارم در كدام دروس نياز دارم كه آن‌ها را اساسي‌تر بخوانم؛ به عبارتي ديگر برنامه‌ريزي جزئي‌تر انجام دادم و به آن كاملا عمل كردم.

 در دوران جمع‌بندي نوروز هم كه مطالب مرور مي‌شد خيلي خوب بود و به من كمك كرد.

 

 

سارا همتي رتبه‌ي 1 كنكور 94

در دوران نوروز چگونه درس خوانديد؟ آيا به هدف‌گذاري‌هاي خودتان رسيديد؟ آيا روزي را تعطيل كرديد؟

اصلا تعطيل نكردم. شب عيد 2 يا 3 ساعتي تعطيل كردم ولي اصلا اين‌طوري نبود كه يك روز كامل درس نخوانم. حتي 13 هم كه قبل از امتحان 14 فروردين آزمون بود صبح 2 يا 3 ساعتي بيرون رفتيم بعد به درس‌هايم برگشتم. مسافرت هم كه سال پيش‌دانشگاهي نمي‌شود رفت و هيچ‌كس نرفت ولي ما سال سوم مسافرت رفتيم.

هدف من اين بود كه مي‌خواستم مرور كنيم خصوصا مطالب دوم دبيرستان را چون آخرين بار آن‌ها را در بهمن‌ماه خوانده بودم بله به هدفم رسيدم چون مطالب از يادم رفته بود ولي خيلي سريع بازيابي شدند و راحت‌تر به يادم آمد. در واقع درس خواندن براي عيد بسيار راحت‌تر از بار اول خواندن در نيم‌سال اول بود. در مقايسه مي‌توانم بگويم آزمون‌هاي عيد و نيم‌سال اول كه معادل هم بودند نتايجم خوب بودند ولي عيد ترازم بيشتر شد.

 

 

ميثم فرج پور رتبه 6 كنكور 94

كاملا واضح است كه بهترين كار در اين مقطع از زمان مرور دروسي است كه قبلا خوانده شده و دو ماهي مي شود كه دست نخورده باقي مانده است. بنابراين بايد به مرور اين مطالب بپردازيم تا آنها را كاملا در ذهن خويش تثبيت كنيم و خيالمان تا زمان جمع بندي نهايي از اين دروس راحت باشد.

دروسي كه نيمسال اول آنها را مطالعه كرده ايم به عنوان اصلي ترين مباحثي هستند كه در دوران عيد مرور مي شوند. خصوصا بايد به دروس پيش يك كه برخلاف دروس پايه، فقط همين امسال آنها را خوانده ايم توجه ويژه داشته باشيم.

اما براي نوروز بايد يك برنامه منسجم داشت. دو روز يا حداكثر سه روز را مي توانيم براي خودمان به عنوان روز هاي استراحت در نظر بگيريم.

 

 

احسان طهماسبي؛ رتبه‌ي 9 منطقه 1 و 15 كشور در كنكور سراسري انساني 96

توصيه‌ي من به داوطلبان اين است كه مباحث پرتكرار را در كنكور سراسري در همه‌ي دروس ، به‌ويژه دروسي كه ضريب بيشتري دارند، شناسايي كنند و تعداد تست‌هاي بيشتري را در اين مباحث تمرين كنند.

 

 

نيما فقيرپور رتبه‌ي 27 منطقه‌ي 2 رشته‌ي تجربي، با بالاترين درصد كشور دردرس زيست:93%

من در دوران نوروز براي دروس پايه خيلي وقت گذاشتم و در كنار آن زيست و فيزيك پيش 2 را خواندم چون ميخواستم جلوتر از ديگران باشم و نگران بودم بعدا زمان كافي براي مطالعه نداشته باشم.

 

 

اميرعلي برخورداريون رتبه 86 كشور

يك: اگر از الان به خيال تركاندن در عيد كتابها را جمع كرده ايد و مشغول استراحتيد سخت در اشتباهيد. دوران عيد مثل بقيه ايام است تنها با يك برنامه ويژه تر و گرنه با بقيه روزها هيچ فرقي ندارد.

دو: اگر از الان به فكر مسافرت و تفريح در عيد و كولاك در يك ماه آخر هستيد هم بازي را باخته ايد!

 

 

برنامه ريزي شخصي من :

در عيد استراحت داريم اما بسيار محدود و در سه روز:

29اسفند، 1فروردين و 7فروردين.

براي حرفه اي ها دوران جمع بندي عيد از هفته آخر اسفند شروع مي شود و تا 20 فروردين ادامه دارد.

  • 80درصد فعاليت شما در اين دوران ثابت و اجباري است يعني جمع بندي پايه.
  • 20 درصد باقي مخصوص مرور دروس پيش1 است.
  • (البته من مرور پيش1 را نداشتم چون در دوران دي ماه به خوبي پيش1 را جمع كرده بودم)
  • در مورد دانش آموزان تراز بالا، اگر در حد متوسط به مطالب پيش1 تسلط داريد، توصيه من مرور زيست پيش1 و فيزيك پيش1 است.
  • مبادا شروع به خواندن خط به خط و نكته به نكته زيست پيش1 كنيد.
  • خلاصه نويسي و حاشيه نويسي شخصي يا جزوه اي قابل اعتماد كفايت ميكند.
  • در مورد اين دو درس با زدن سوالات كنكور و آزمون هاي آزمايشي چند سال اخير مطالب را بازيابي كنيد و اگر از حل اكثر مسايل يك قسمت ناتوان بوديد به كتاب تست هايتان برگرديد. اين بهترين روش بازيابي است!
  • در مورد دروس پايه، بدانيد دوران نوروز آخرين فرصت رفع اشكال هاي بزرگ و جبران ضعف هاست و از دست دادن اين فرصت يعني از دست دادن فرصت رتبه برتر شدن!

 

  • دوران عيد را به دو بازه تقسيم كنيد:

از اواخر اسفند تا 7 فروردين – از 8 فروردين تا 20 فروردين.

بازه اول ادبيات2 (حتما به صورت موضوعي)، عربي2(به نظر من كليد موفقيت در عربي تست زدن است، پس به ازاي هر نيم ساعت درسنامه خواندن 2 ساعت تست بزنيد)، ديني2(كه بسيار مورد توجه طراح كنكور است. حتما به دروس پاياني و درس هايي مثل7 و9 كه امكان اشتباه گرفتن آيات وجود دارد و ارتباط تيترها و متن ها توجه كنيد) و زبان سال سوم را در برنامه قرار بدهيد.

بازه دوم مربوط به مطالب سال سوم است كه آسانتر و جديدتر هستند. از همين الان تا قبل كنكور عادت كنيد شبي يك متن و يك كلوز بزنيد و تكنيك هاي حل تستهاي متن و كلوز را فرابگيريد.

در مورد تمام درس هاي عمومي به جز ديني مجازيد كتاب هاي درسي خود را كنار بگذاريد. چون به درد دانش آموز كنكوري نمي خورند. در مورد ديني با توجه به روند سخت شدن سوالات در اين درس در كنكور، حتما تست بزنيد و انواع سوالات سخت را ببينيد. روزي 1تا2 درس عمومي را در برنامه قرار بدهيد(روزانه 4تا6 ساعت).

در مورد دروس اختصاصي در بازه اول دروس سال دوم را مرور كنيد.

در مورد شيمي و زيست پايه تمركز خود را روي متن كتاب بگذاريد و كتاب را موشكافانه تحليل كنيد و سپس با تست هاي كنكور و قلمچي مطالب را بازيابي كنيد.

در مورد زيست به ازاي هر 2 ساعت مطالعه 1 ساعت تست و در شيمي به ازاي هر 1 ساعت مطالعه 2 ساعت تست بزنيد.

حدود 50 درصد شيمي حفظيات آن است كه يه روزه جمع مي شوند. پس هرگز اين فرصت را از دست ندهيد. در مورد رياضي و فيزيك روش بازيابي كه بالاتر ذكر شد كفايت مي كند. مغز خود را با فرمول هاي كم كاربرد پر نكنيد. يكي از چالش هاي اكثر بچه ها هندسه1 است.

روش تسلط بر هندسه تمرين پيوسته است. با روزي 5 تست هندسه زدن در عيد و يك تايم 3 ساعته جداگانه اين مشكل حل مي شود.

ساعت مطالعه در اين ايام از 10 تا 14 است.

يك سوم آن را به عمومي ها و باقي را به اختصاصي ها اختصاص دهيد.

ترجيحا مطالعه خود را با درس هاي محاسباتي آغاز كنيد تا ذهنتان پويا شود.

به تغذيه مناسب اهميت دهيد. يكي از روش هاي رايج در اين ايام بقچه اي درس خواندن است.

(يعني روزانه تعداد كمي درس جمع بندي شود) در اين روش برنامه تنوع كمي دارد و ممكن ست باعث خستگي شود اما براي اين ايام مناسب است و مي تواند باعث افزايش تمركز و كاهش احساس فراموشي مطالب شود اما به كساني كه به آن عادت ندارند اصلا توصيه نمي شود.

بر اساس اين روش من روزانه با مرور 1درس اختصاصي و 2درس عمومي زيست1 را 4روزه و رياضي2 و فيزيك2 و شيمي2 را هركدام دو روزه جمع كردم.

 

* الگوهاي مطالعاتي رتبه هاي برتر نمي تواند حتما براي شما نيز موفقيت آميز باشد پس هيچ وقت كاملا تقليد نكنيد بلكه با استفاده از نكات گفته شده رتبه هاي برتر سعي كنيد برنامه ريزي شخصي سازي خودتون رو براي عيد نوروز 98 تهيه كنيد.

 

 

مهم ترين نكات مطالعه كنكور براي عيد نوروز 98 چيه؟

  • بررسي نقاط ضعف و قوت
  • بررسي كارنامه آزمون هاي آزمايشي
  • برنامه ريزي مناسب از 22 اسفند تا 14 فروردين
  • بررسي مجدد آزمون هاي آزمايشي كه در آن شركت كرده ايد
  •  روز عيد را كامل استراحت كنيد! در دوران عيد تا حد امكان به مسافرت نرويد و اگر مي رويد هم سعي كنيد از يك يا دو روز بيشتر نشود
  • تمرين سوالات علامت دار خود

  • سعي كنيد سرعت تست زني خود را دراين دوران كمي زيادتر كنيد.
  • تسلط كامل بر سوالات كنكور سراسري

  •  انتخاب منبع جديد در صورت حجم كم و سوالات استاندارد براي مثال كتاب نوروز يا كتاب سه سطحي

  • شما قرار نيست كه در اين دوره تمام دروس را كامل كنيد و مدام استرس تمام كردن دروس را داشته بلكه بعد از آن نيز45 روزي وقت داريد پس با آرامش و تمركز خود را آماده كنيد
  • در پاسخ به اين سوال كه در اين ايام كجا درس بخوانيم بايد گفت كاملا شخصي است. اگر شرايط منزل مساعد مطالعه است و نيازي به پيگيري و رفع اشكال مداوم وجود ندارد، لزومي به حضور در كتابخانه ها يا اردوهاي جمع بندي نيست، در غير اين صورت توصيه اكيد به آن را دارم.

سخن پاياني: طبيعتا درس خواندن براي كنكور در نوروز 98 و دوراني كه ديگران در آن به مسافرت و استراحت مي پردازند،براي هيچ دانش آموزي خوشايند نيست! اما خب يه دانش آموز كنكوري داره براي رسيدن به هدفي كه قراره سرنوشت و آيندش رو بسازه مي جنگه! توي يه رقابت سنگين مثل كنكور، تلاش و زحمت حرف اول و آخر رو ميزنه؛ پس سختي درس خوندن توي نوروز رو براي رسيدن به هدفتون به جون بخريد! بعد كنكور هر چقدر خواستين ميتونين با فراغت بال به استراحت و تفريح بپردازيد!

گردآوري شده توسط دانشجوفا


نوشته شده در تاريخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ توسط حامد
نظرات (0)
[ ]
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | پشتیبانی: وبلاگدهی آریا
 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی